إعلانات

‏إظهار الرسائل ذات التسميات بيرم التونسى. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات بيرم التونسى. إظهار كافة الرسائل

السبت، 13 أبريل 2013

العامل المصري


ليه أمشي حافي ، و نا منبت مراكيبكم
ليه فرشي عريان ، و نا منجد مراتبكم
ليه بيتي ، خربان و نا نجار دواليبكم
هي كده قسمتي ؟
الله يحاسبكم
ساكنين علالي العتب ، و نا اللي بانيها
فارشين مفارش قصب ، ناسج حواشيها
قانيين سواقي دهب ، و نا اللي ادور فيها
يا رب ما هوش حسد
لكن بعاتبكم
من الصباح للمسا ، و المطرقة ف إيدي
صابر على دى الأسا ، حتى نهار عيدي
ابن السبيل انكسى ، و اسحب هرابيدي
تتعروا من مشيتي
و اخجل أخاطبكم
ليه تهدموني و نا اللي عزكم باني
أنا اللي فوق جسمكم قطني و كتاني
عيلتي في يوم دفنتي ما لقيتش أكفاني
حتى الأسيه ، و نا راحل و سايبكم

بيرم التونسى

أنا في إنتظارك

انا فى انتظارك خليت نارى فى ضلوعى وحطيت
ايدى على خدى وعديت
بالثانيه غيابك ولا جيت
ياريتنى عمرى ماحبيت
عايز اعرف لا تكون غضبان
او شاغل قلبك انسان
خليتنى من يأسى اقول الغيبه دى تغيب على طول
واتفكر ايه اللى جنيت من ذنبى يسيئك مالاقيت
ياريت ... ياريت
اتقلب على جمر النار ... واتشرد ويا الافكار
النسمه احسبها خطاك والهمسه احسبها لقاك
على كده اصبحت وامسيت
وشافونى وقالوا اتجنيت
ياريتنى عمرى ماحبيت
تواعدنى بسنين وايام وتجيبنى بحجج وكلام
وتسلم وتمر قوام او تخلف وتقول لى نسيت
ياريتنى عمرى ماحبيت


شعر:  بيرم التونسى

ربا وسكينة


يا ولاد حكاية في البلدما تتنسيش طول الأبد
شابت لها راس الولدو اختل عقل اللي كبر
يا خلق سامع صوت أنينو شيء يقول يا مسلمين
و لما مالقاشي المعينسكت و لا بان له خبر
يا من سمع صوت القدومفي بيت على شارع عموم
و حس بيقول ياللا قومافحت يا عبد العال حفر
و جسم مين اللي اندفنو نزلوه من غير كفن
من بعد ما انداس و انطحنفي الليل و نادى يا غفر
يا بنت دي أمك بكتلما لقوكي في الجتت
متقطعة حتت حتتو متقلينك بالحجر
لا بد أبكي عللي راحمن الصبايا و الملاح
الممدودين تحت السلاحعشان رقابهم تنجزر
لا بد أبكي عللي غابو له سنين تحت التراب
ممتد في بيوت القحابلجل المقدر و القدر
ريا و جوزها في الظلامنايمين على الروس و العظام
كأنه من ريش النعامو لا الحرير المعتبر
اللبوة أم نياب حديدبتسامر الضبع العنيد
و حش الجلنفات الوحيدو إبن بياعة الجزر
بيسكروا فوق اللحودفوق مرتبة محشية دود
تقرف تنام فوقها القرودمن دهنها اللي ينعصر
طابخين فاصوليا و سلكمهو يغرفوا في الجمجمة
عنداً في أحسن محكمةو لو فيها القاضي عمر
الشيء دا داير من زمانو الخلق تشهد و الجيران
و ريا و سكينة ف أمانما عندناش عنهم خبر
طالع من الشباك ساروخمن ريحة الشيح و الفاسوخ
و العفنة تضرب في النافوخآدي اللي خلا الشيء ظهر
انزل يا حاكم بالصرمو اكسر لنا كل البرم
بزيادة دا اللحم انفرمفوق الطوايل و انتظر
البنت قبله تنصطلو بعد منها تنقتل
و الحبل حالاً ينفتلو الجوزه ضوغري تنكسر
هاتوا المشانق و النعوشو ريحونا م الوحوش
و انت يا بو البنت حوشبنتك في بيتك يا بقر

بيرم التونسى

بخمسين قرش


بخمسين قرشترفع ميكرفونك
لوش الفجر ,و زيادة شويه
و خمسين قرشتوضع نص درهم
في جيب خصمكو ترميه في بليِّه
و خمسين قرشتنهب أجزخانه
من المستشفياتالقاهرية
و خمسين قرشيعفيك المفتّش
من الغرامات ويشطب لك قضيه
و خمسين قرشتتبدّل محاضر
بتهمه عليكو تتحوّل عليه
و خمسين قرششيخ حارتك يخلِّي
ولادك , يهربوامن العسكريه
و خمسين قرشمحفظتك تعود لك
من النشالبالوسطه القويه
و خمسين قرشأكتب لك مقاله
بأنك من رجالالعبقريه
بيرم التونسى

أعوذ بالله


إلا البلد يا ولاد مالها مقلوب حالهافي عز عصر استقلالها شبعت تشخير
كانت صلاة النبي أحسن من كده و اتخنو العملة ماشية عدل معدن و رغيفها كبير
أما البلاد الدون ربحت مصر اندبحتغاية ما في التهويش صبحت جرايدها كتير
يادي الغلا اللي ورانا بالخرازانهو المقرعة لما هرانا و بقينا حمير
أول ما تسمع يا رمالي بخبر خاليتبات و تصبح طوالي ناوي التصغير
و الفرانين كل معلم جلف مبلمصدغه في الأزمة يتلم و لا صدغ مدير
طحن البلاطة و سكتنا ياللا اهتكناحطنا ف قعر التكنة و خلطها شعير
أعوذ بالله ، دي الأروام و لا دي الأغناماللي ما ينجح فيها كلام إلا بفواتير
ماحد حقه الحرق بجاز غير الخبازو قلع عينه بالمخزاز ابن الخنازير
نهار ما تبقى الناس في هلاك يبني الأملاكو يجيب مصاغ لمراته هناك و جنله حرير
و بحق ليه القمح يا ناس ينشال في اكياسو يروح لابو بيصل و مداس و التاني أمير
قال العمى يعمي الأبعد على رأي اسعددي بلادك انت يا حاج احمد ياما فيها فقير
ما أصبحوا أهل طبنجه و روم و كمنجهو اتعلموا يمزوا برنجه و خص و جرجير
زرع الأراضي اليوم طيب بكره يخيبو الظاهر الفقر قريب جاي في مواسير
نهار ما تسرح بصواني عال يا سودانيو يقول معانا القباني فين القناطير
بقت هو الحي الباقي شرقي شراقيفي الغيط خمس ست سواقي و المنزل بير
يا عم يا عبد الرحمن الشر اهو هانأرجوك تعيد لي الحظ كمان و بلاش تفسير
حط المسدس في يمينك الله يعينكو اعمل لنا صهبه و دينك و املاها نعير
لأن فيها برم فارت و همم بارتو حدايات عفاريت طارت في أرض ابو قير
و خزانات جوه اتمدت و عين انسدتو ع الطوابي اللي انهدت حانحط غفير
يقف عليها بكبوته و بنبوتهو النسافات دي بشلوته من وحده تطير
اسمع كلام مخلص أبده اهبد هبدهخليها تفرم في الكبده فرم المناشير
من مد في فرشك رجليه اتكه عليهبالحيل و بظظ نني عينيه من دون تأخير
صنف الأوروباوي مرخرخ بشت ملخلخمن شخطه و التانية يسخسخ زي ام بكير
المصري واد جن مقارد و تلم باردلو يلقى يوش يصبح فارد للردح حصير

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More