إعلانات

السبت، 13 أبريل 2013

أعوذ بالله


إلا البلد يا ولاد مالها مقلوب حالهافي عز عصر استقلالها شبعت تشخير
كانت صلاة النبي أحسن من كده و اتخنو العملة ماشية عدل معدن و رغيفها كبير
أما البلاد الدون ربحت مصر اندبحتغاية ما في التهويش صبحت جرايدها كتير
يادي الغلا اللي ورانا بالخرازانهو المقرعة لما هرانا و بقينا حمير
أول ما تسمع يا رمالي بخبر خاليتبات و تصبح طوالي ناوي التصغير
و الفرانين كل معلم جلف مبلمصدغه في الأزمة يتلم و لا صدغ مدير
طحن البلاطة و سكتنا ياللا اهتكناحطنا ف قعر التكنة و خلطها شعير
أعوذ بالله ، دي الأروام و لا دي الأغناماللي ما ينجح فيها كلام إلا بفواتير
ماحد حقه الحرق بجاز غير الخبازو قلع عينه بالمخزاز ابن الخنازير
نهار ما تبقى الناس في هلاك يبني الأملاكو يجيب مصاغ لمراته هناك و جنله حرير
و بحق ليه القمح يا ناس ينشال في اكياسو يروح لابو بيصل و مداس و التاني أمير
قال العمى يعمي الأبعد على رأي اسعددي بلادك انت يا حاج احمد ياما فيها فقير
ما أصبحوا أهل طبنجه و روم و كمنجهو اتعلموا يمزوا برنجه و خص و جرجير
زرع الأراضي اليوم طيب بكره يخيبو الظاهر الفقر قريب جاي في مواسير
نهار ما تسرح بصواني عال يا سودانيو يقول معانا القباني فين القناطير
بقت هو الحي الباقي شرقي شراقيفي الغيط خمس ست سواقي و المنزل بير
يا عم يا عبد الرحمن الشر اهو هانأرجوك تعيد لي الحظ كمان و بلاش تفسير
حط المسدس في يمينك الله يعينكو اعمل لنا صهبه و دينك و املاها نعير
لأن فيها برم فارت و همم بارتو حدايات عفاريت طارت في أرض ابو قير
و خزانات جوه اتمدت و عين انسدتو ع الطوابي اللي انهدت حانحط غفير
يقف عليها بكبوته و بنبوتهو النسافات دي بشلوته من وحده تطير
اسمع كلام مخلص أبده اهبد هبدهخليها تفرم في الكبده فرم المناشير
من مد في فرشك رجليه اتكه عليهبالحيل و بظظ نني عينيه من دون تأخير
صنف الأوروباوي مرخرخ بشت ملخلخمن شخطه و التانية يسخسخ زي ام بكير
المصري واد جن مقارد و تلم باردلو يلقى يوش يصبح فارد للردح حصير

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More